poniedziałek, 9 lipca 2018

Mapa podań o nawiedzonych miejscach.


Poniżej prezentujemy mapę przedstawiającą umiejscowienie podań o nawiedzonych miejscach w naszej części Regionu, będącego uzupełnieniem do zamieszczonych na naszych stronach artykułach, dotyczących podań o nawiedzonych miejscach Wielkopolski Wschodniej


Mapa w większej rozdzielczości dostępna za darmo do pobrania pod adresem pliku: https://chomikuj.pl/Triinu1985 
(nazwa pliku mapa-duchy-kopia-kopia).



A oto i skrótowe opisy historii, odnoszące się do zaznaczonych na mapie miejsc (kolejność alfabetyczna) – pełne wersje historii, przeczytać można pod artykułami z serii: „Wielkopolskie Wakacje z Duchami”. Cyfra rzymska podana w nawiasie odsyła do konkretnej części serii, gdzie zawarta jest dana opowieść.

1.      Barcin, woj. kujawsko-pomorskie, pow. Żnin, gm. Barcin.
- nad wodami okolicznego jeziora można czasem dostrzec, kąpiącą się tam postać tajemniczej dziewczyny. To Honorata – dziedziczka przeklętego grodu, który zapadł się pod ziemię (II).
2. Bielsko, k. Mogilna,  woj. kujawsko-pomorskie, pow. Mogilno, gm. Mogilno.
- wg podania, w czasach Potopu Szwedzkiego, wieś zapadła się wraz z plądrującymi ją szwedzkimi żołnierzami pod ziemię (II).
3. Chomiąża Szlachecka, woj. kujawsko-pomorskie, pow. Żnin, gm. Gąsawa.
- Zaraz po Wenecji, tutejsze ziemie należały ongiś do Mikołaja Nałęcza (Diabła Weneckiego) – toteż i tutaj można także doświadczyć obecności jego ducha (V).
4. Cieszków, woj. dolnośląskie, pow. Milicz, gm. Cieszków.
- Pojawiać się ma tutaj Biała Dama, która za życia znana była jako Katarzyna Sapieha (III).
5. Czesławice, woj. wielkopolskie, pow. wągrowiecki, gm. Gołańcz.
- w obrębie posiadłości należącej niegdyś do rodu Kornerów, pojawiać się ma pokutujący duch jednego z nich, który za życia zapisał się jako okrutnik i członek loży masońskiej (IV).
6. Danków, woj. śląskie, pow. Kłobuck, gm. Lipie.
- swego czasu w okolicy krążyły mroczne opowieści o jednym z właścicieli tutejszego zamku – Warszyckim, o którym powiadano, iż był okrutnikiem paktującym z siłami nieczystymi. Od czasu jego śmierci w okolicach mostu, oraz ruin zamku dochodzić miało do spotkań z tajemniczymi istotami pod postaciami zwierząt (V).
7. Gniezno, woj. wielkopolskie, pow. gnieźnieński, gm. Gniezno.
- Na zewnętrznych murach kościoła Bożogrobców, dostrzec można niewielkie otwory – wg podania są one dziełem zmarłych, którzy raz w roku powstają ze swych grobów i usiłują się przedrzeć do wnętrza świątyni (IV).
- W ruinach zamku pojawiać się miał pokutujący duch księżniczki, która w obecności diabła miała przeliczać zgromadzone w tym miejscu skarby (IV).
- W korytarzach prowadzących do kościoła  Franciszkanów znajdować się mają pogrzebane szczątki ludzkie. Pracownicy położonych w okolicy lokali, oraz robotnicy pracujący przy przebudowie podziemi mieli uskarżać się na występowanie w związku z nimi niewyjaśnionych zjawisk (IV).
- W jednej z gnieźnieńskich wsi krążyła opowieść o dziwnych zjawiskach będących efektem nawiedzenia przez ducha dawnego gospodarza (V).
- W  jednej z okolicznych wsi miało dojść także do sytuacji, gdy zmarła żona pewnego gospodarza, w dość nieosobliwy sposób postanowiła ukarać macochę swoich dzieci – z oczekiwanym skutkiem, rzecz jasna (V).
8. Gołańcz, woj. wielkopolskie, pow. Wągrowiec, gm. Gołańcz.
- W okolicach miejscowego jeziora ma się pojawiać duch odzianej w biel dziewczyny, dzierżącej w dłoniach bukiet lilii (wg innych wersji kwiaty te są wplecione w jej włosy). Za życia była to młoda starościanka, która w czasie Potopu Szwedzkiego skoczyła z wieży (III).
9. Gołuchów, woj. wielkopolskie, pow. Pleszew, gm. Gołuchów.
- Okolicznym zamkiem wciąż ma się opiekować Izabella Działyńska – tym razem pod postacią Czarnej Damy, czasem towarzyszyć ma jej także mąż (III).

10. Gościejew, woj. wielkopolskie, pow. Krotoszyn, gm. Kożmin Wielkopolski.
- relacja jednego z naszych informatorów, dotycząca nietypowego spotkania pochodzącej z okolic dziewczyny z… (V).
11. Grochowiska Szlacheckie, woj. kujawsko-pomorskie, pow. Żnin, gm. Rogowo.
- w okolicach pobliskiego dworu swego czasu pojawiać się miała postać mnicha, która dźwiękiem rogu ostrzegała domowników, przed włamywaczami (V).
 12. Grodziec, woj. wielkopolskie, pow. Konin, gm. Grodziec.
- niegdyś we wsi znajdować się miał pomnik rycerza na koniu, oraz kobiety z małym chłopcem – jego genezę wyjaśniać miało miejscowe podanie. Ponadto w okolicy krążyć ma duch jednej z bohaterów opowieści – starościanki (III).
13. Kalisz, woj. wielkopolskie, pow. kaliski, gm. Kalisz.
- postać poltergeista z kamienicy Migdalskich, zwany też „Piekłem” (drugi dom od dawnej ul Wrocławskiej – obecnie Śródmiejskiej); (II).
- Dawne „Międzynogi”, a następnie dom towarowy na placu św. Józefa (II).
- Siedziba loży masońskiej (w okolicach placu św. Józefa, przy nieistniejącym obecnie przedłużeniu przedłużenia ul. Chodyńskiego) (II).
- Kaliska Biała Dama Podanie, czyli Dorotka, pojawiająca się czasem w okolicach Baszty (III).
- W kościele O.O. Franciszkanów – pojawiać się miały tutaj dusze zmarłych zakonników, min. - Stanisława Karnkowskiego (IV).
- Na kaliskim Zawodziu mają się pojawiać tzw. Błędne Ognie, czy też duchy podpalaczy z czasów Potopu – szwedzkich żołnierzy, którzy spalili wówczas miasto (IV).
- W kościele pobernandyńkim pojawiać się ma postać widmowego mnicha, który za czasów wojen napoleońskich nie podporządkował się rozkazom opuszczenia klasztoru (V).
14. Koło, woj. wielkopolskie, pow. kolski, gm. Koło.
- w okolicach ruin zamku pojawiać się mają duchy dwóch pojedynkujących się młodzieńców, którzy zginęli walcząc o względy pięknej starościanki (V).
15. Konin, woj. wielkopolskie, pow. koński, g. Konin.
- w okolicach Gosławic (obecnie dzielnica miasta) pojawiać się tam ma w ognistej postaci pokutujący duch Lubrańskiego - wojewody kaliskiego i poznańskiego (IV);
- w podziemiach tegoż zamku udawało się co poniektórym ujrzeć postać niewiasty czytającą jakąś księgę- kim była? Nie wiadomo, ale ujrzeć ją mieli jedynie ci, którzy posiadali czyste serce (IV).
16. Konopnica nad Wartą, woj. łódzkie, pow. Wieluń, gm. Konopnica.
- okoliczne wzniesienie jest uważane za pozostałość po dawnym zamku, którego żołnierze mieli strzec w czasach najazdów Tatarów. Niestety nie wywiązali się ze swego zadania, za co spotkała ich kara… (IV).
17. Korzeniew, woj. wielkopolskie, pow. Kalisz, gm. Mycelin.
- podanie założycielskie wsi, opowiada historię miłości syna czarownicy do pięknej dziewczyny ze wsi, która zdecydowała się ofiarować serce komuś innemu. Jej decyzja przyniosła zgubę nie tylko jej i ukochanemu, ale i samej wsi (II).
18. Koźmin Wielkopolski, woj. wielkopolskie, pow. Krotoszyn, gm. Koźmin Wielkopolski.
- w okolicach koźmińskiego zamku straszyć miał duch okolicznego okrutnika, o którym powiadano że był tak zły, że za życia został wzięty do piekła – prawdopodobnie był nim Piotr Paweł Sapieha (IV).
19. Kórnik, woj. wielkopolskie, pow. Poznań, gm. Kórnik.
- słynna Biała Dama Wielkopolski, czyli Teofila Potulicka, która w towarzystwie tajemniczego rycerza krążyć ma w okolicach zamku (III).
-wcześniej o ruinach pobliskiego zameczku rycerskiego powiadano, że w jego obrębie znajdować się miały przeklęte skarby pilnowane przez demoniczne siły (III).
20. Krajenka, woj. wielkopolskie, pow. Złotów, gm. Krajenka.
- za czasów istnienia tutejszego zamku pojawiać się miał duch Agnieszki, która pokochała młodego sokolnika. Pojawieniu się jej ducha miały towarzyszyć potworne hałasy i krzyki (II).
- drugim duchem związanym z krajeńskim zamkiem była postać młodego Sułkowskiego, zamordowanego gdyż sprzeciwiał się swym krewnym, którzy w przeciwieństwie do niego popierali prawa do tronu Augusta II Sasa (IV).
21. Krotoszyn, woj. wielkopolskie, pow. krotoszyński, gm. Krotoszyn.
-  opowieść starej karczmie nawiedzanej przez ducha chciwej karczmarki (II).
- relacje o rzekomych dziwnych odgłosach, dobiegających z wnętrza tzw. „studni kaźni” (IV).
- w dawnym klasztorze Trynitarzy (obecnie Muzeum Regionalne)  pojawiać się mają zjawy pięciu zakonników zamordowanych przez Kozaków w trakcie konfederacji barskiej (IV).
22. Krzywa Wieś, woj. wielkopolskie, pow. Złotów, gm. Złotów.
- historia niesłusznie oskarżonej o czary i spalonej na stosie zielarki, związana z Górą Ofiarną (V).
23. Lisew, woj. wielkopolskie, pow. Jarocin, gm. Żerków.
 - nad rzeką Lutynią znajduje się wzniesienie zwane Kopcem – w jego okolicach pojawiać się ma tajemnicze widmo czarnego rycerza (IV).
24. Łekno, woj. wielkopolskie, pow. Wągrowiec, gm. Wągrowiec.
- w okolicach pobliskiego jeziora, gdzie niegdyś stał klasztor Cystersów pojawiać się mają dusze pokutujących mnichów, którzy swymi grzechami przyczynili się to zawalenia się świątyni (II).
25. Jezioro Trzebońskie k. Łobżenicy, woj. wielkopolskie, pow. Piła, gm. Łobżenica.
-  słychać odgłosy widmowej karocy złego dziedzica, która niegdyś zatopiła się w miejscowym jeziorze (II).
26. Małachowo-Złych Miejsc, woj. wielkopolskie, pow. Gniezno, gm. Witkowo.
- okoliczna „miejska legenda” chce dopatrywać się przyczyn częstych wypadków, na drodze biegnącej przez wieś, w pewnym podaniu dotyczącym miejscowego złego dziedzica (II).
27. Marcinkowo k. Mogilna, woj. kujawsko-pomorskie, pow. Mogilno, gm. Mogilno.
- ze wsią tą związane jest apokaliptyczne podanie, dotyczące postaci grzesznego księdza, którego duch ma po kres świata ukazywać się w ognistej postaci (II).
28. Margonin, woj. wielkopolskie, pow. Chodzież, gm. Margonin.
- w okolicach Szwedzkich Szańców pokutować ma duch szwedzkiego żołnierza-zdrajcy, którego za grzechy rozszarpały sępy. Pojawiać się on ma także w okolicach domów, gdzie trwają przygotowania do pogrzebu (IV).
- kolejne podanie wzmiankuje jakoby pod wielkim bukiem poza obrębem miasta zamordowano kiedyś podróżnika. Od tamtej pory jego widmo ma ukazywać się tym, którzy umrą w przeciągu danego roku (IV).
-w okolicach miasta mają także krążyć opowieści o tzw. Dzikim gonie / myśliwym (V).
29. Mikorzyn, woj. wielkopolskie, pow. Konin, gm. Ślesin.
-  intrygujące podanie o Siemku i Marsze – pary kochanków, poległych w trakcie obrony okolic przed wrogiem, które dało podwaliny pod pewien zwyczaj ludowy z okolic (II).
- historia miłości białego rycerza Janusza do pięknej acz niedostępnej Klary. Gdy po wielu przeciwnościach losu okazało się, że para nadal nie może być razem rycerz zdecydował się popełnić samobójstwo. Jego duch ma się czasem pokazywać w okolicach jez. Ślesińskiego jako zły omen (III). 
30.  Nowe Miasto nad Wartą, woj. wielkopolskie, pow. Środa Wielkopolska, gm. Nowe Miasto nad Wartą.
- o okolicach miejsca zwanego Kopcem mówi się, że w czasie Potopu Szwedzkiego było ono miejscem konfliktu dwóch braci – dobrego i złego. Drugi z nich miał poślubić równie nikczemną kobietę zwaną Czarną Heleną. W okolicach daje się czasem posłyszeć bicie zamkowego zegara, któremu towarzyszyć ma pojawienie się dwóch zjaw, oraz ducha czarnego rycerza (II).
31. Okalew, woj. łódzkie, pow. Wieluń, gm. Ostrówek.
- podanie o zapadniętym pod ziemię mieście, oraz dziewczynie porwanej i przetrzymywanej przez diabły – a następnie zmuszanej przez nie do rodzenia ich demonicznego potomstwa (II).
32. Ostrzeszów, woj. wielkopolskie, pow. Ostrzeszów, gm. Ostrzeszów.
- w czasach Potopu Szwedzkiego, na bagniskach w okolicach Starej Drogi mieszkańcy miasta zwykli ukrywać przed zrabowaniem dobytek swego życia. Po dziś dzień okolice mają być pełne duchów tych, którzy ważyli się owe skarby zawłaszczyć (IV).
33. Piła, woj. wielkopolskie, pow. Piła, gm. Piła.
- w okolicznych lasach ma ponoć  pojawiać się ma tutaj tajemniczy jeździec trzymający pod pachą własną głowę, towarzyszyć mu ma sfora upiornych psów (V).
34. Pobiedziska, woj. wielkopolskie, pow. Poznań, gm. Pobiedziska.
- opowieść o duchu pewnego nieuczciwego młynarza, który po śmierci musiał odpokutować swoje niezbyt uczciwe interesy (IV).
35. Potulice, woj. kujawsko-pomorskie, pow. nakielski, gm. Nakło nad Notecią.
- wg podań w przypałacowym parku pojawiać się ma tutaj widmo tajemniczej pani, której tożsamość zdążyła się już zatrzeć w lokalnej pamięci. Prawdopodobnie jest to duch kobiety zagłodzonej na śmierć przez okolicznego okrutnego dziedzica.
36. Radlin, woj. wielkopolskie, pow. Jarocin, gm. Jarocin (III).
- tajemnica spoczywających w rodzinnym grobowcu zwłok młodej dziewczyny, pochowanej z puzderkiem zawierającym ludzkie serce (III).
37. Rudna, woj. wielkopolskie, pow. Złotów, gm. Złotów (III).
- miejscowe podanie o zatopionych dzwonach (II).
38. Rychnów, woj. wielkopolskie, pow. Kalisz, gm. Blizanów.
- we wsi krążą opowieści, odwołujące się do czasów II Wojny Światowej – kiedy to w okolicach pobliskiego rowu Niemcy mieli rozstrzelać grupę skazańców. Od tamtej pory miejsce to uchodzi za nawiedzone (IV).
39.  Rzadkowo, woj. wielkopolskie, pow. Piła, gm. Kaczory.
- relacja pewnego chłopa, który kiedyś jakoby miał zaobserwować obraz dawnych wydarzeń – bitwy rozgrywającej się wśród okolicznych pól (IV).
40. Skarszew, woj. wielkopolskie, pow. Kalisz, gm. Żelazków.
- podobnie jak w Rychnowie – relacja odwołuje się do czasów II Wojny Światowej, gdy Hitlerowcy mieli rozstrzelać w pobliskim lesie grupę antynazistowskiego podziemia. Od tamtej pory w lesie panować ma dziwna atmosfera, czasem słychać tajemnicze jęki, krzyki (IV).
41. Skic, woj. wielkopolskie, pow. Złotów, gm. Złotów.
- w okolicach pokutować miał niegdyś duch pokutującej księżniczki, z zapadniętego pod ziemię zamku. Choć znalazł się śmiałek, który chciał ją wybawić, próba ta nie zakończyła się dobrze (II).
42. Sławianowo, gm. wielkopolskie, pow. Złotów, gm. Złotów.
- pojawiać ma się tutaj widmo złego pana jadącego na koniu ziejącym ogniem (II).
43. Smoszew, woj. wielkopolskie, pow. Krotoszyn, gm. Krotoszyn
- w okolicy ukrycia skarbu przez miejscowego rozbójnika nazywanego Smokiem, pojawiać się mają błędne ognie (IV).
44. Stawnica, gm. wielkopolskie, pow. Złotów, gm. Złotów.
- w okolicach Góry Zamkowej, koło jez. Głomskiego jeziora opowiadało się niegdyś, że miejsce to powstało na skutek nieudanego zakładu pewnego chciwego i złego dziedzica z diabłem (II).
45. Strzelce, gm. wielkopolskie, pow. Chodzież, gm. Chodzież.
- wśród okolicznych pól pojawiać się ma – niczym słowiańska południca, widmo żony niemieckiego generała spod Piły – pani Usedomowej (III).
46. Sulmierzyce, woj. wielkopolskie, pow. Krotoszyn, gm. Sulmierzyce.
- w okolicach wzgórza na którym ongiś znajdować się miał zamek, pojawiać się czasem mają podziemne pokutujące duchy, proszące o modlitwę w ich intencji (II).
- między Sulmierzycami, a Grzegorzewem pochowano kiedyś dziecko, które było bardzo niegrzeczne, nie szanowało matki biło ją. Po pogrzebie jego ręka wciąż wygrzebywała się spod ziemi… do czasu, aż miejscowy ksiądz nie znalazł na to sposobu (IV).
- kamień przypominający swym wyglądem psa – to wg opowieści wierny pies który skamieniał w miejscu, gdzie jego pani została zamordowana przez ukochanego (V).
47. Szadek, woj. wielkopolskie, pow. Kalisz, gm. Ceków-Kolonia.
- podanie na temat nieistniejącego obecnie dworu, gdzie miało straszyć po tym jak pewien hrabia-rozbójnik pojął za żonę zakonnicę z klasztoru w Ołoboku (II).
48. Szypłów, woj. wielkopolskie, pow. Środa Wlkp., gm. Nowe Miasto nad Wartą.
- wg relacji min. stróża nocnego, w obrębie pobliskiego dworu miało dochodzić do tajemniczych zjawisk: pojawiania się dziwnych postaci, rozbrzmiewania hałasów (IV).
49. Śmiełów, woj. wielkopolskie, pow. Jarocin., gm. Żerków.
- wg relacji z XIX w., w rocznicę swej śmierci przed pałac ma zajeżdżać tajemnicza dama, która rzekomo popełniła samobójstwo w dzień swego ślubu (III).
50. Środa Wielkopolska, woj. wielkopolskie, pow. średzki, gm. Środa Wlkp.
- w okolicach miasta błąkać się ma ponoć postać mnicha, trzymającego pod pachą swoją głowę – to kara za to że porzucił wyznanie rzymskokatolickie i przeszedł na protestantyzm (IV).
51. Tykadłów, woj. wielkopolskie, pow. Kalisz, gm. Żelazków.
- przekazy ludowe o ognikach ścigających po polach okolicznych mieszkańców (V),
- przekonania o tym, że dusza pokutującego (zarówno dobra, jak i zła) mogła pojawiać się pod postacią psa, bądź kota (V).
52. Wągrowiec, woj. wielkopolskie, pow. wągrowiecki, gm. Wągrowiec
-w obrębie murów miejscowej fary pojawiać się ma duch kościelnego, który z nieznanych przyczyn powiesił się przed tutejszym ołtarzem (IV).
- tymczasem w pocysterskim kościele pojawiać się ma duch kościelnego, który zwykł przywłaszczać sobie zbierane przez siebie na tace pieniądze (IV).
- w tym samym kościele pojawiać się ma duch mnicha pobrzękującego łańcuchami – zwłaszcza zwierzęta miałyby być szczególnie wyczulone na jego obecność (IV)
- w okolicach kościoła pojawiać się miały dziwne i tajemnicze widma zwierzęce (np. wielkiej kury, czy też sfory psów) (V);
- nocą wokół  budynku ma krążyć widmowa procesja mnichów z opatem na czele, śpiewając przy tym tajemniczą pieśń – ostatecznie widziadła te znikać mają przed pianiem koguta (IV).
-zaintrygowani zgłębieniem tajemnic tutejszych podziemi, pewni śmiałkowie udali się na wycieczkę w głąb ziemi, która to zakończyła się dla nich tragicznie – po dziś dzień słychać dobiegające stamtąd ich jęki oraz wołania (IV).
- w okolicach Wągrowca pojawiać się ma czasem wóz zaprzężony w parę bezgłowych osłów (V).
53.Wąsosz, gm. wielkopolskie, pow. Złotów, gm. Złotów.
- w widłach rzek Głomi i Kocuni znajdować się ma tzw. „czerwony most” – powstał on w miejscu, którym doszło do pewnej zbrodni. Duch ofiary miał ukazywać się w tamtym miejscu, póki śmierć nie upomniała się o jego mordercę. Historia ma też potwierdzenie historyczne (IV).
54. Wenecja, woj. kujawsko-pomorskie, pow. Żnin, gm. Żnin.
- we wsi tej i okolicach wciąż są żywe opowieści o Diable Weneckim – czyli Mikołaju Nałęczu (IV).
55. Widoradz, woj. łódzkie, pow. Wieluń, gm. Wieluń.
- swego czasu pojawiać się miała tutaj tajemnicza postać demonicznego skrzydlatego konia, która atakować miała nocną porą okolicznych mieszkańców ciskając ich w błoto.
56. Września, gm. wielkopolskie, pow. Września, gm. Września.
- opowieść pochodząca z Opieszyna (obecnie dzielnicy miasta), przedstawia historię niespełnionej miłości garderobianej i młodego dziedzica. Rocznicę samobójstwa dziewczyny (i zarazem zabicia własnego dziecka) upamiętniać mają rzekomo dziwne zjawiska związane z okolicznym platanem (III).
- z miastem tym łączy się także opowieść dotycząca (swego czasu słynnego) nawiedzenia pobliskiej fary przez ducha Albiny Daszkiewiczowej (V).
57. Wyszna, woj. wielkopolskie, pow. Turek, gm. Władysławów.
- od czasu do czasu spotkać tutaj można ducha koneski, która poniosła śmierć w dość niefortunny sposób (III).
- w okolicach ruin zamku Gurowskich, ma mieć swoją siedzibę tajemniczy byt, który pod postacią sowy, strzeże tutejszych skarbów (V).
58. Zamczysko, woj. wielkopolskie, pow. wągrowiecki, gm. Gołańcz.
- Na Górze Zamkowej miał znajdować się zamek, który należeć miał do okrutnego szlachcica. Od kiedy miejsce to wraz ze swym panem zostało przeklęte, w jego okolicach napotkać można: dziki gon - składający się z grupy czarnych rycerzy spowitych ognistą aureolą; 9 zjaw – będących niegdyś sługami zamordowanymi przez niegodziwego pana, strzec mają one ukrytych tutaj skarbów (II).  
59.Zaniemyśl (dawniej Niezamyśl), woj. wielkopolskie, pow. Środa Wlkp., gm. Zaniemyśl.
- pojawiać się ma tutaj postać tajemniczego czarnego jeźdźca,  gnającego w sobie znanym kierunku na czarnym koniu (V).
60. Żegocin, woj. wielkopolskie, pow. Pleszew, gm. Czernin.
- pobliski pałac ma odwiedzać duch związanej z tym miejscem znanej aktorki – Heleny Modrzejewskiej. Powiada się, że czasem można usłyszeć jej głos, a nawet dostrzec cieniste sylwetki tych, którzy kiedyś zamieszkiwali to miejsce (V).
61. Żerków, woj. wielkopolskie, pow. Jarocin, gm. Żerków.
- w okolicach pojawiać się ma widmo „krwawej Maryny”, która niczym „czarna wdowa” bez skrupułów zabijała swoich kolejnych mężów, i dzieci zrodzone z tychże związków, a ich ciała zakopywała w pobliskim parku (III).
62. Szczerbin, woj. wielkopolskie, pow. Piła, gm. Łobżenica.
- niegdyś w okolicy znajdowała się karczma, która przeklęta przez miejscowego księdza najpierw zamieniła się w wielki głaz, który potem miał ostatecznie zapaść się pod ziemię. Od tej pory miejsce to uchodzi za nawiedzone (II).