W trzeciej odsłonie naszego cyklu ponownie popodróżujemy
w czasie, w poszukiwaniu zasłużonych dla naszego Regionu kobiet. Przy okazji
zmieniamy także tematykę, bowiem bohaterkami tej części będą te postaci, które
na przekór oczekiwaniom epok w których żyły, zdecydowały się poświęcić nauce. W
większości przypadków będą to badaczki z dziedziny archeologii i etnografii,
nie zabraknie tu jednak postaci pewnej astronom… pochodzącej ze Śląska. Ponadto pojawi się także postać zasłużonej dla Ziemi Sieradzkiej badaczki. Dlaczego jednak zdecydowaliśmy się przedstawić
je naszym czytelnikom w niniejszym zestawieniu? Aby poznać odpowiedź na to pytanie - zapraszamy do lektury!
Maria Kunitz ( przyjmuje się także następujące
formy zapisu jej nazwiska: Cunitz; Kunitz; Cunic; Cunitia; Kunicia; Cunitiae).
Ta
uczona kobieta, którą w przyszłości miano okrzyknąć mianem "Schlesische
Pallas" (Śląska Atena), "Second Hypatia" (Druga Hypatia),
przyszła na świat 29 maja 1610 roku. Według niektórych wersji miejscem jej narodzin miała być Wołowa, jednakże bardziej
wiarygodne wzmianki sugerują, iż mogła to być Świdnica. Wskazują na to
materiały wzmiankujące na temat jej ojca, którego praktyka lekarska była wspominana w tamtym
mieście, właśnie w tamtym okresie.
Nie
jest do końca pewnym czy lekarz - Heinrich Cunitz był pochodzenia
szlacheckiego, czy też tytuł ten udało się zdobyć dopiero jego potomkom. W
Herbarzu Szlachty Śląskiej podano, że miał pochodzenie szlacheckie. Wg innych
informacji - nie był szlachcicem. Natomiast jego syn - Anton Maximilian Cunitz,
uzyskał szlachectwo 21 czerwca 1656 r. I to jest zapewne jego herb zwany Kunitz
II (herb Kunitz von Kuschdorf, przypisywany Kunitzom w Herbarzy Szlachty
Śląskiej był bez pola z gwiazdkami) [1].
Z
kolei matka Marii – Maria Schultz, była córką znanego matematyka, Antona
Schultza. Państwo Cunitz doczekali się kilkorga dzieci: Anny Rosiny, Antona
Maximiliana i Heleny – jednakże najstarszą z nich była właśnie bohaterka tej
części artykułu.
Maria była
bardzo uzdolniona - w wieku 5 lat potrafiła czytać i pisać. Kształciła się w
domu, przysłuchując się lekcjom gramatyki łacińskiej i katechizmu udzielanym
jej młodszemu bratu. Ojciec nie był zainteresowany w kształceniu córki, uważał,
że powinna się wdrażać do spraw gospodarstwa domowego i prac ręcznych. Wobec
tego kształciła się pod kierunkiem "niemych nauczycieli, czyli
książek". Potem uczyła się muzyki i śpiewu, a w wieku 12 lat – malarstwa[2].
W
wieku 13 lat została żoną prawnika
Davida v. Gerstmanna. Zachował się
zbiór pieśni weselnych z okazji zaślubin Dawida Gerstmanna i Marii Cunitii.
Autorem ich był osiemnastoletni Daniel Czepko, znany później jako poeta,
dramatopisarz i mistyk mający wpływ na Angelusa Silesiusa. Małżeństwo jej
skończyło się po trzech latach, gdy jej mąż zmarł w wyniku zarazy. Podczas
trwania małżeństwa oraz potem, uczyła się j. francuskiego i greki oraz muzyki,
zaczęła też kontynuować naukę malarstwa i zaznajamiać się z astrologią
(…).Oprócz niemieckiego i polskiego władała łaciną, greką, hebrajskim oraz
włoskim i francuskim. Interesowała się także matematyką, medycyną i historią. Z
prywatnej korespondencji wynikało, że interesowała się też genealogią i
horoskopami [3].
Wiedza Marii
Kunic była także zauważalna wśród zwykłych sąsiadów - mieszkańców miasta.
Pomimo tego została skarcona przez rajców miejskich za nocne obserwacje nieba.
Jakoby zaniedbywała obowiązki domowe poprzez wylegiwanie się w trakcie dziennej
pory doby. Nieobyczajne zachowanie było wówczas poważnym oskarżeniem [4].
Szczęśliwym
zrządzeniem losu, zamiłowania Marii doczekały się szansy na spełnienie, gdy
poznała swojego przyszłego męża - Eliasa von Löwen (znanego też pod
pseudonimem: Cratschmaier). Ten uznany niemiecki lekarz, matematyk i astronom
dostrzegając zainteresowania, oraz potencjał drzemiący w intelekcie Marii,
niebawem został jej prywatnym nauczycielem.
Odtąd mieli wspólnie opracowywać badania nocnego nieba, a także założyć
rodzinę – ze związku tego narodzili się trzej synowie: Elias Theodor, Anton Heinrich
i Franz Ludwig.
Małżonkowie (jak i współpracownicy w
badaniach) osiedli w Byczynie – stamtąd los pokierował drogi Marii do Łubnic
koło Ołoboku, gdzie też pod skrzydłami tamtejszego klasztoru Cysterek znalazła
ona schronienie w niepewnych czasach (okres kulminacyjnych wydarzeń Wojny Trzydziestoletniej).
To właśnie tam
powstało dzieło życia tej siedemnastowiecznej astronom - "Urania propitia" (Urania łaskawa czyli
astronomia łatwa do przyswojenia), zawierające tablice astronomiczne. W niej
skorygowała obliczenia Johanna Keplera, zawarte w jego tablicach ruchu planet
(Tabulae Rodolfinae z 1627 r.).
Po zakończeniu wojny rodzina na
powrót osiada w Byczynie, niestety zarówno rodzinny dom, oraz biblioteka i
warsztaty w których znajdywało się wiele cennych dokumentów obojga małżonków (w
tym naukowe notatki, korespondencja z astronomami) – które przepadły, ulegając
spaleniu. „Uranii propitii” udaje się szczęśliwie uniknąć tego losu, gdyż kilka
jej egzemplarzy znajdowało się w
bibliotekach kilku różnych miast.
Maria Cunitz zmarła w Byczynie 22
sierpnia 1664 roku, trzy lata po śmierci swego drugiego męża. Rozprawiając o
jej życiu i dokonaniach warto wiedzieć, że w
czasach nowożytnych, na jej cześć jeden z kraterów na Venus nazwano Cunitz [5].
Jadwiga Beatryksa Maria z Szembeków Szeptycka.
Zainteresowania pozostałych postaci
badaczek związanych z naszym Regionem, powiązane będą ze sferą archeologii,
oraz etnografii. Pierwszą z nich będzie urodzona 16 marca 1883 roku, w
Siemianicach koło Kępna – Jadwiga Szeptycka. Przyszła ona na świat w
ziemiańskiej rodzinie Piotra Szembeka, oraz Marii z Fredrów Szembekowej
(wnuczki Aleksandra Fredry, autora m.in. „Zemsty”).
Być może właśnie talenty
odziedziczone po przodkach sprawiły, iż Jadwiga (zwana także Inką), okazała się
być niezwykle utalentowaną młodą osóbką. Od dziecka zaczęła przejawiać talent
literacki, który za czasów jej nastoletnich lat znalazł uznanie w publikowanych
przez nią opowiadaniach. Posiadała także uzdolnienia w kierunku plastycznym,
jak i muzycznym – min. pieśni i melodie
o charakterze religijnym.
Zapewne
wpływ na jej wszechstronne talenty miała determinacja z jaką jej matka
(zwłaszcza po śmierci męża), starała się zapewnić swoim dzieciom (Jadwidze,
Zofii i Aleksandrowi) jak najlepsze wykształcenie. Zaowocowało to chociażby
amatorskimi badaniami archeologicznymi, przeprowadzanym przez Jadwigę i jej młodszą
siostrą Zofią w rodzimej wsi:
Miała wówczas 14 lat, Zofia – 12, a wśród licznych
adeptów coraz modniejszej na przełomie wieków archeologii trudno spotkać
kobiety. Orząc pole w pobliżu Siemianic, jeden z rolników znalazł ozdobne
skorupki i małe przedmioty z brązu. Przyniósł je do dworu miejscowy nauczyciel
Józef Schrwentke. Dowiedziawszy się o tym, zafascynowane panienki postanowiły
przeprowadzić badania terenowe, co zważywszy na ich wiek i brak doświadczenia
było pomysłem bardzo śmiałym; do sprawy podeszły jednak poważnie. Nawiązały kontakt
z dr. Bolesławem Erzepkim, kustoszem Muzeum Towarzystwa Przyjaciół Nauk w
Poznaniu. Odkopały kilka grobów z epoki rzymskiej, a wykopaliska, po
odrysowaniu i opisaniu, przekazały do tego Muzeum. Wyniki prac z pierwszego
etapu badań zostały opublikowane w 1902 roku w rocznikach Towarzystwa
Przyjaciół Nauki w Poznaniu (Sprawozdanie
z poszukiwań archeologicznych odbytych ostatniemi laty w Siemianicach (powiat
kępiński) podała Jadwiga Szembekówna, „Roczniki” TPNP 1902, t 29.).
Jadwiga dokonała opisu czternastu grobowców, omówiła dokładnie inwentarz
grobowy i podała położenie przedmiotów względem siebie; tekst ilustruje
kilkadziesiąt wykonanych przez autorkę rysunków, dołączyła doń również dwa
plany: schematyczny plan najbliższej okolicy i plan cmentarzyska. Podkreślenia
wymaga fakt, iż Inka nie ograniczyła się tylko do opisu, ale próbowała
wyciągnąć też ze swych obserwacji wnioski. Trafnie zwróciła uwagę na fakt
intencjonalnego odkształcania siłą niektórych wyrobów metalowych – rytualne
niszczenie powiązane z paleniem na stosie przedmiotów towarzyszących zmarłemu
było charakterystyczne dla zwyczajów kultury przeworskiej. Należy więc docenić
nie tylko zapał i przebojowość młodej ziemianki, ale przede wszystkim ambicję i
fakt, że przystępując do badań musiała zapoznać się z dostępną literaturą
fachową. Warto nadmienić, że po ślubie Jadwigi i związanym z nim opuszczeniu
Siemianic, prace archeologiczne kontynuowała jej młodsza siostra – Zofia [6].
Do jej naukowych zainteresowań
należała także dziedzina etnografii (badania nad kulturą ludową Wielkopolski,
oraz Wschodnich: Galicji i Małopolski),
do której zamiłowanie zapoczątkowała u niej fascynacja obrazem „Kościół
w Opatowie” – namalowanym w 1873 roku przez jej stryja. Zauważyła wówczas, że chłopi stojący przed świątynią są inaczej ubrani
niż jej współcześni i postanowiła katalogować, opisywać i rysować swoje
obserwacje [7].
Pozostałymi czynnikami,
które wpłynęły na jej zainteresowania był fakt geograficznego położenia
Siemianic, które znajdowały się wówczas na styku Królestwa Kongresowego,
Wielkiego Księstwa Poznańskieko, oraz Śląska Opolskiego. Ponadto zarówno
Jadwiga, jak i Zofia miały styczność z owym bogactwem kultury ludowej, poprzez
czynne zaangażowanie w program oświatowy wśród okolicznego chłopstwa.
Fascynację i wyobraźnię dawnymi
dziejami i zwyczajami, podsycały także licznie zgromadzone pamiątki rodzinne, a
także wizyty znamienitych gości takich jak: Włodzimierz Szembek, oraz profesor
Kazimierz Morawski. Obydwie te znajomości znacząco wpłynęły na zainteresowania
etnograficzne obu sióstr Szembekówn. Przy czym wspomnieć należy, że to właśnie
za pośrednictwem Morawskiego, doszło do współpracy Jadwigi z Sewerynem Udzielą – przewodniczącym działu
etnograficznego Komisji Archeologicznej Polskiej Akademii Umiejętności.
Efektem
niesamowicie dokładnych poszukiwań i obserwacji była praca Przyczynki do etnografii Wielkopolski
(ogłoszona w Materiałach Antropologiczno-Archeologicznych i Etnograficznych”
1906, t. 8), która wraz z publikacją młodszej siostry Zofii „Dalsze przyczynki do etnografii Wielkopolski”
(„Materiały Antropologiczno-Archeologiczne i Etnograficzne” 1912, t. 12)
uchodzi za największy po Kolbergu zbiór materiałów o kulturze ludowej tego
regionu. We wstępie do Przyczynków
ich autorka (ukrywająca swe nazwisko) wołała o rozwój badań etnograficznych w
Wielkopolsce (…).W publikacji zdołała zgromadzić 39 pieśni z melodiami z
Siemianic i 15 z sąsiedniej Słupi, a z dalszych okolic – gdzie docierała dzięki
podróżom do rodziny i znajomych – około 20. Poza tym zebrała melodie do
obrzędów, 12 opisów dożynek, 17 wesel, 7 innych obrzędów oraz zabaw, 33 opisy
strojów, 4 podania oraz wiadomości dotyczące budownictwa, zdobnictwa wnętrz,
ornamentowania sprzętów domowych i sposobów ozdobnego znakowania wymłóconego zboża.
Pracę zamyka obszerny słowniczek gwarowy obejmujący 440 pozycji, przysłowia,
zwroty oraz zestawy imion, nazwisk i przezwisk chłopskich. Materiały opisowe
zilustrowała własnymi rysunkami, fotografiami i tablicami barwnymi (materiał
ilustracyjny obejmuje między innymi 45 rysunków i dwa zdjęcia z dziedziny
strojów, 8 rysunków z zakresu architektury ludowej) [8].
Oczarowanie
kulturą ludową znalazło także odzwierciedlenie w ważnym wydarzeniu z życia
prywatnego Jadwigi – jakim był ślub. Został on zawarty 15 października 1902 r., małżonkiem jej został wówczas kuzyn
- Leon Józef Maria Szeptycki, wywodzący się
z Przyłbic pod Jaworowem na Ukrainie. We spisanych przez jej córkę (Elżbietę
z Szeptyckich Weymanową) wspomnieniach, z których wyłania się następujący obraz
tego wydarzenia:
„Ślub moich rodziców, odbył się w Siemianicach
15.10.1902 w dzień św. Jadwigi. Udzielał go Metropolita Andrzej Szeptycki, brat
pana młodego, za dyspensą Ojca św., z racji na pokrewieństwo młodych. (…) Ze
względu na zamiłowania etnograficzne mojej Matki, orszak poprzedzało 2 konnych
drużbów z Siemianic, Nawrot i Trzęsicki, w dawnych siemianickich strojach.
Wieczorem panna młoda z wszystkimi pannami, odtańczyły siemianicki taniec
"ze świecami", a następnie urządzono autentyczne oczepiny. Pogoda
była śliczna. Bawiono się doskonale” [9].
Para doczekała się ośmiorga dzieci,
które wychowane zostały przez nich dość surowo - silną ręką. Należy także dodać, że zawarcie małżeństwa,
przeniesienie się do majątku męża i poświęcenie się domowym obowiązkom nie
położyły kresu etnograficznym zafascynowaniom Jadwigi – ziemianka w dalszym
ciągu poświęcała się przeprowadzanym
przez siebie badaniom.
Niestety mimo niezwykłych pasji i
osiągnięć, kres życia okazał się dla Jadwigi niezwykle tragiczny. Dobrowolnie zdecydowała się
towarzyszyć swemu mężowi skazanemu na śmierć przez sowieckich okupantów. W
dniu 27 września 1939 r. małżonkowie zostali rozstrzelani przez NKWD w swoim
majątku Przyłbice [10].
Zofia Teodora
Maria Szembekówna.
Urodzona 10 listopada 1885 roku, w
Siemianicach była młodszą siostrą omawianej przed chwilą Jadwigi Szeptyckiej. Siostry łączyło
wiele wspólnych zainteresowań – jednakże przyznać trzeba, że to starsza z
sióstr była ich główną inicjatorką. Gdy przestudiujemy ich dokonania i
biografie, okazuje się bowiem że Zofia wydawała się pozostawać w cieniu
siostry. Po zamążpójściu Jadwigi - to ona przejęła kontrolę nad przebiegiem
wspólnie rozpoczętych prac wykopaliskowych w Siemianicach. Kolejnym (tym razem
samodzielnym) krokiem było zainicjowanie kolejnych archeologicznych badań
terenowych w Lipiu. To właśnie ona Zofia była autorką publikacji, stanowiącej
kontynuację sprawozdania z badań etnograficznych na terenie naszego regionu,
czyli: „„Dalsze przyczynki do etnografii Wielkopolski”.
W 1909
podjęła decyzję o wstąpieniu do klasztoru Niepokalanego Poczęcia Najświętszej
Panny (niepokalanek) w ukraińskim Jazłowcu, przybierając imię Maria Krysta od
Najświętszego Sakramentu. W zakonie pracowała jako nauczycielka historii i
języka polskiego. Opracowała pewne fragmenty dziejów swego zgromadzenia. Była
przełożoną domów zakonnych w Jazłowcu, Słonimiu, Szymanowie, Nowym Sączu. W
roku 1945 znalazła się w Szczecinku na Pomorzu, interesując się historią tej
dzielnicy. Napisała kilka cennych wspomnień, między innymi dwa nie publikowane
tomy zatytułowane: „Z dziejów Siemianic (1967). Zmarła w dniu 18 lipca 1974 r.
w Szymanowie pod Sochaczewem [11].
Ignacja Piątkowska.
Pora wspomnieć sobie też o jeszcze
jednej zasłużonej (acz zapomnianej) badaczce kultury ludowej – choć zasięg jej
badań dotyczył przede wszystkim Ziemi Sieradzkiej. Wspomnieć jednak należy, że
była ona także autorką artykułu, pt.: „Z życia ludu wiejskiego na ziemi
kaliskiej”, który ukazał się najpierw w czasopiśmie "Kaliszanin” (1887), a następnie
doczekał się przedruku w „Wiśle” (1889).
Piątkowska nie wymieniła w nim nazw wsi, których dotyczyły przeprowadzone przez
nią badania – w związku z czym, nie jesteśmy pewni czy istotnie te materiały
dotyczą historycznej Ziemi Kalskiej. Biorąc pod uwagę fakt, iż badaczka poprzez
swoje pozostałe prace nawiązywała raczej do okolic Sieradza – przyjmujemy, że
materiały te dotyczą raczej tamtejszych terenów. Co prawda w czasie zaborów
należały one do województwa kaliskiego - jednocześnie wcześniej, pod względem
historycznym nie były jednak one zaliczane do Wielkopolski Wschodniej. A zatem tej części regionu, której poświęcamy
uwagę na niniejszej stronie. Mimo wszystko postanowiłam przedstawić postać tej
kobiety, bowiem warto o niej wiedzieć i pamiętać.
Urodziła
się 29 czerwca 1866 r., w Smardzewie w (wówczas) Kaliskiem, w rodzinie
szlacheckiej Ignacego Piątkowskiego (herbu korab), oraz Józefy z Białobrzeskich
(herbu Abdank). Dwór szlachecki, w którym przyszła na świat został wybudowany w
1685 roku i należał do jednych z najpiękniejszych dworów alkierzowych na
ziemiach polskich [12]. Tam też dorastająca Ignacja dzięki staraniom ojca
otrzymała solidne wykształcenie, oraz została wychowana w duchu patriotyzmu.
To właśnie dzięki temu chętnie udzielała się społecznie organizując lekcje
czytania i pisania dla dzieci, oraz prelekcje dla dorosłych (co wszak w czasach
zaborów było zajęciem wielce ryzykownym).
Ponadto
czynnie udzielała się na polu badania (głównie) sieradzkiego folkloru. Jej
publikacje (folklorystyczne jak i utwory dla dzieci) zamieszczane były w
czasopismach min. takich jak: „Kaliszanin”, „Ziemia Kaliska”, „Lud”, „Wisła”.
Gościła u
siebie, oraz współpracowała ze znanymi etnografami takimi jak Zygmunt Gloger,
oraz Oskar Kolberg. Niemniej zaprzestała prowadzonych przez siebie badań
folklorystycznych około roku 1901, po rzekomej krytyce znanego badacza
słowiańszczyzny - prof. Kazimierza Moszyńskiego [13].
Za całokształt
swej działalności publicystycznej została uznana za członka Towarzystwa
Literatów i Dziennikarzy Polskich w Łodzi.
Mimo
wielkiego serca i przejawianego przez nią zaangażowania w działalność
społeczną, los potraktował ją niesprawiedliwie. Zmarła w biedzie i zapomnieniu
18 kwietnia 1941 roku, pochowano ją w rodzinnym grobowcu we Wróblewie. Rodzinny
majątek odziedziczony przez rodziców został roztrwoniony przez jej męża –
Władysława Kuczborskiego. Małżeństwo (za namową rodziny) zostało zawarte w 1888
nie należało do szczęśliwych, a zakończyło się wraz ze śmiercią małżonka ok.
1924 roku (Kuczborski zmarł w szpitalu dla obłąkanych, w Marysinie, pow.
Gostyń) [14].
Trudną
sytuację finansową udawało się przetrwać dzięki działalności pisarskiej
Piątkowskiej, a także przyznawanej jej od 1933 roku stałej pomocy materialnej,
przyznanej działaczce przez Kuratorium Okręgu Warszawskiego (za zasługi
wieloletniego tajnego nauczania). Z pomocy tej Piątkowska korzystała do 1939
roku [15].
Przypisy.
[1] Maria Kunic (Cunitia):
http://www.olesnica.nienaltowski.net/Maria%20Kunicka.htm (stan na dnia
08.06.2018).
[2] Tamże.
[3] Tamże.
[4] Tamze.
[5]. Tamże.
[6] Wielkopolski
Słownik Pisarek: Jadwiga Szeptycka:
[7] Tamże.
[8] Tamże.
[9] Tamże.
[10] Jerzy
Fogel, Hrabianki Szembekówny – pionierki
archeologii wielkopolskiej z przełomu XIX i XX wieku:
https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/9526/1/01_J_Fogel_HRABIANKI%20SZEMBEK%C3%93WNY%20-%20PIONIERKI%20ARCHEOLOGII_7-45.pdf (stan na dnia
08.06.2018).
[11] Tamże.
[12] Studium regionalne. Kim była Ignacja
Piątkowska?:
https://www.powiat-sieradz.pl/index.php/historia-i-kultura/1291-studium-regionalne-kim-byla-ignacja-piatkowska (stan ze
stycznia 2017).
[13] http://www.gbp-wroblew.pl/sites/default/files/piatkowska.pdf (stan ze
stycznia 2017, obecnie plik nie istnieje).
[14] Tamże.
[15] Tamże.
Bibliografia.
1.
Fogel
Jerzy, Hrabianki Szembekówny – pionierki
archeologii wielkopolskiej z przełomu XIX i XX wieku:
2.
Maria Kunic
(Cunitia):
3.
Studium
regionalne. Kim była Ignacja Piątkowska?:
4.
Wielkopolski
Słownik Pisarek: Jadwiga Szeptycka:
Spis i źródła ilustracji.
1. Maria Kunitz:
https://unmondoaccanto.blogfree.net/?t=5407575
2. Jadwiga Szeptycka:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/52/Jadwiga_Szeptycka.jpg
3. Zofia Szembekówna:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/49/Zofia_Szembek%C3%B3wna.jpg
4. Ignacja Piątkowska:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/35/Ignacja_Pi%C4%85tkowska.jpg